Bekijk hier de laatste editie
Laden..
Waarom bestaat het Haegelsums Bledje?
’t Haegelsums Bledje is er om die verbinding te versterken. Het blad brengt maandelijks nieuws over dorpsontwikkelingen, verenigingen, activiteiten en festiviteiten. Alles wat Hegelsom levendig maakt, krijgt een plek in het Bledje.
De herstart van ’t Bledje komt voort uit de ideeën en inzet van een groep betrokken dorpsgenoten. Zij onderzochten wat inwoners willen en nodig hebben, en kregen via een enquête duidelijke signalen: er is behoefte aan lokale informatie, herkenning en betrokkenheid.
Ook de website die je nu bezoekt heeft een opfrisbeurt gekregen. Hier vind je niet alleen de meest actuele edities van ’t Bledje, maar kun je ook oudere nummers teruglezen – zelfs die van vóór de doorstart. Zo blijft het verleden zichtbaar én verbonden met het nu.
De geschiedenis van het Haegelsums Bledje

De voorloper van het Haegelsums Bledje was het Verenigingsnieuws. Klik op een kopje in onderstand blok om meer te lezen per categorie.
Verenigingsnieuws
Het “Verenigingsnieuws” werd wekelijks gratis verzorgd door de LLTB-afdeling Hegelsom en huis aan huis verspreid. Het gestencilde “Verenigingsnieuws” was enkele A-viertjes groot (dubbelzijdig (afgedrukt). Te publiceren verenigingsactiviteiten en andere berichten (o.a. kerkberichten) werden bij het kantoorgebouw van de LLTB aan de Past. Debijestraat, met name bij Annie Janssen, ingeleverd en zij zorgde ervoor dat met de typemachine alles keurig werd verwerkt. Hierin werden alle verenigings- en overige activiteiten in ons dorp opgenomen, zodat alle inwoners hiervan op de hoogte waren. In latere jaren werd een kleine financiële vergoeding gevraagd per geplaatste regel in het “Verenigingsnieuws”. Toen de LLTB de verzorging van het verenigingsnieuws stopte, werd het, met financiële steun van de Rabobank (kopieerwerk), verzorgd door enkele vrijwilligers. De Rabobank besloot echter om het kopieerwerk niet langer meer voor haar rekening te nemen, waarna door de Dorpsraad Hegelsom een enquête onder de inwoners werd gehouden. Van de 650 verspreide enquêteformulieren werden 500 formulieren opgehaald, waaruit bleek dat slechts de helft bereid was om een abonnementsgeld te betalen. Na een uitgebreid onderzoek naar alternatieven door een commissie, bleek het uitbrengen niet haalbaar. Op 4 januari 2001 verscheen het laatste “Verenigingsnieuws”, waarin de toenmalige Dorpsraad aangaf, dat ondanks vele pogingen het helaas niet haalbaar is gebleken om een Hegelsoms weekblad tot stand te brengen.
Nieuwe initiatieven om te komen tot een Hegelsoms weekblad
Aangezien de behoefte aan een eigen Hegelsoms weekblad groot bleef, werden in 2012 door de Werkgroep Tuutetrek en de toenmalige Dorpsraad initiatieven ondernomen om weer het Hegelsoms weekblad nieuw leven in te blazen. Hiertoe werden vele gesprekken gevoerd met onder andere Adfold uit Broekhuizenvorst en dat leidde tot een samenwerkingsovereenkomst. Adfold ging zorg dragen voor de eindredactie, het drukken en verspreiden van het weekblad, Er werd een prijsvraag uitgeschreven voor de naam van het Hegelsoms weekblad. Winnaar van de prijsvraag werd Anny Vervoort-Geurts met de naam “Haegelsums Bledje”.
Haegelsums Bledje
De eerste uitgave van het Haegelsums Bledje was op 3 januari 2013. Het weekblad werd met financiële steun van de toenmalige Dorpsraad in de maanden januari en februari 2013 gratis bij alle Hegelsomse huishoudens bezorgd. In deze periode was het mogelijk om een abonnement af te sluiten voor de prijs van € 25,00 per jaar. Door 55 % van de Hegelsomse huishoudens werd in deze periode een jaarabonnement afgesloten. Op 7 maart 2013 verscheen het eerste “Haegelsums Bledje” voor de abonnementhouders. De redactie van het weekblad werd gevoerd door het bedrijf Adfold (flyers drukken en verspreiden) uit Broekhuizenvorst in nauwe samenwerking met een Hegelsomse redactie op vrijwillige basis. De Hegelsomse redacteuren van het eerste uur waren Karin Cortenbach, Annie Smits en Jan Tros. Deze redacteuren controleerden ook de “drukproef” voordat het blad in productie ging.
De cover foto’s (voorblad) werden gemaakt door Huub Niessen vanaf 2016 en Stef en Nelly Dekker vanaf 2018.
Door de terugloop van het aantal abonnees en gelet op de gestegen kosten werd na 4 jaar de samenwerking met Adfold beëindigd. Begin 2017 moest noodgedwongen besloten worden om het maken van het bledje in eigen beheer te nemen. De abonnementsprijs werd verhoogd naar € 40,00 per jaar. De vormgeving en opmaak werd hierna uitgevoerd door Jeu van Helden en vanaf 2020 door Petra Driessen-Arts. De Hegelsomse redactie bleef hetzelfde. Door interne bezuinigingen werd in 2022 de abonnementsprijs verlaagd naar 32,50 per jaar.
Financiële nood leidt tot stopzetten Haegelsums Bledje
De financiële nood (kosten van het drukken, bezorgen en het maken) werd eind 2023 zo groot dat helaas besloten moest worden om te stoppen met het op papier uitbrengen van het “Haegelsums Bledje”. In de editie van 7 december 2023 werd aangekondigd, dat het Haegelsums Bledje per 1 maart 2024 digitaal zou gaan en dat de abonnementskosten € 14,50 per jaar zouden gaan bedragen. Gevraagd werd om de benodigde gegevens voor het afsluiten van een digitaal abonnement door te geven. Op 27 februari 2024 werd door het team van het Haegelsums Bledje aan degenen, welke zich hadden aangemeld voor het digitale abonnement medegedeeld, dat er te weinig aanmeldingen waren om een digitaal Haegelsums Bledje mogelijk te maken en dat daardoor besloten is helemaal te stoppen met het uitbrengen van het Haegelsums Bledje. Op 29 februari 2024 verscheen de laatste editie op papier, waarin het team van het Haegelsums Bledje, bestaande uit Elly Janssen, Harriët Geurts, Sharon Swinkels, Petra Driessen-Arts en Rob Geurts, de abonnees bedankten en iedereen die bijgedragen heeft aan ons Bledje.
Weer nieuwe initiatieven om te komen tot een herstart van het Haegelsums Bledje
Door het gemis van het Hegelsomse nieuws hebben een aantal enthousiaste dorpsgenoten (Gideon Aarts, Leon Pouwels, Theo Willems en Emiel Zanders) in september 2024 een enquête gehouden in het dorp over een mogelijke doorstart van het Haegelsums Bledje. De enquête werd huis aan huis verspreid. De respons op de enquête was zo groot dat er voldoende draagvlak was om hiermee verder te gaan. Een groot deel van de Hegelsommers en de verenigingen, die samen het kloppend hart van ons mooie dorp vormen, vinden het belangrijk elkaar op de hoogte te houden van ontwikkelingen en achtergronden in onze woonkern. Nadat er een oproep was gedaan voor de werving van vrijwilligers voor de invulling, opmaak en verspreiding en sponsoren voor de financiële ondersteuning is er voldoende draagvlak gebleken voor een herstart van het Haegelsums Bledje. Op 14 maart 2025 is het eerste exemplaar van het Haegelsums Bledje nieuwe stijl in het MFC Debije gepresenteerd. Het nieuwe Haegelsums Bledje is een kwalitatief hoogstaand boekje van ongeveer 24 pagina’s, volledig in kleur, en het wordt betaald door advertentie-inkomsten en financiële bijdragen van de Gemeente Horst aan de Maas en het Dorpsplatform Hegelsom. Het nieuwe dorpsmagazine wordt maandelijks gratis huis-aan-huis verspreid. Afgesproken is dat de financiële bijdragen (subsidies) na een periode van 3 jaar zullen stoppen en dat vanaf dat moment het Haegelsums Bledje financieel zelfstandig moet zijn.
De redactie wordt gevormd door Gideon Aarts, Dorien Jacobs, Kim Jacobs en Niels van Rens. De vormgeving en ontwerp is in handen van Niels van Rens en de fotografie wordt verzorgd door Piet Driessen, Stef en Nelly Dekker en Kyra Heldens.
Haegelsums Bledje
Dé informatiebron voor alle inwoners van Hegelsom